Mörbultad

Tja, vad skall man säga? orden är många och jag vet inte var jag skall börja.

I går var jag på Smokestoners rökevent med allt vad det innebär, jag har så mycket intryck i skallen så det känns som om huvudet skall explodera, får väl försöka skriva av mig ett i taget…

Som vanligt efter ett event vaknar jag upp med krämpor i hela kroppen, uppskrapade armar ömmar när de vidnuddar det vita lakanet i sängen, försöker ligga med armbågarna uppåt… När jag sedan vänder mig känns det som att axeln skall hoppa ur led, vad är det som händer med mig, panschisvarning? Vidare sätter jag mig upp i sängen och känner smärta från höften (kulledsoperation nästa?)… Ställer mig upp och vid första steget känns det som om någon trycker in en kniv i vänster knäskål.

Just ja, smärtan i knät kommer från FTF-jaktens första vurpa, en självförvållad flygandemara som orsakades av att jag missbedömde underlaget i den tuffa terrängen, landade bland stenarna och slog i arm o knä. Han inte känna efter så jag sa till de andra att det var lungt, sprang sedan haltande till första cachen men där efter sket jag i smärtan och körde på som vanligt…

Starke man…

Dagen började dock långt tidigare med att Kollektivet plockade upp mig i Bankeryd, vi for till Huskvarna där vi mötte upp med linsrille, bytte bil och fortsatte norrut. Trots att vi hade över 4 GPSer i bilen missades avfarten vid ödeshög så vi for vidare till väderstad. Loggade några cacher i Väderstad och där träffade vi oxå Grynet som var ute i samma ärende som vi…

Laddning av GPSer, kön skulle bli lång innan alla hade fått ner korodinaterna…

Vi loggade några cacher tillsammans i området allt medan vi närmade oss rökstenen.

När vi rullar in på parkeringen till eventet konstateras att många redan samlats och GPS-laddningen är i full gång.

Samling och information och presentation innan startskottet går…

På flera håll ser man små grupper på 4-5 man står och snackar taktik, mycket står på spel, många FTF-galna jägare skall samsas om de 40+ cacherna som skall till att publiceras… Cacherna som på kartan är utplacerade så att de bildar ordet ”HELP!” gör det taktiskt svårt, var skall man börja och hur tänker de andra göra. Snart har även vi en plan och gör oss redo för start…

Cacherna ligger en bit från rökstenen och vi får order om att följa efter en ledarbil som guidar oss till skogen, allt för att skona Ö-sköttarna från livsfara då 40 tävlande bilar far fram…

Vi gjorde ett smart drag och körde fram bilen, på så vis lyckades vi komma som nr 3 i kön av 40 bilar…

Så snart vi kom in i ”skogen” och ledarbilen vek av, i samma stund upphörde alla sveriges rikes lagar att existera.

Vi inser att all vätska ligger i baggaget och det går inte att komma dit innifrån bilen. Att stanna och plocka med sig flaskorna finns inte tid till. Det beslutas att skita i vattnet, får dricka som tokar när vi kommer tillbaka. Vi far som en raket genom skogen och lämnar bakomvarande bilar i ett dammåln. Plötsligt skriker kollektivet STANNA!!! Rille som kör kastar sig på bromsen och bilen kränger in i en parkeringsficka vid sidan av grusvägen.

4 Galningar kastar sig ut ur bilen och rusar in i tallskogen, vi hör andra bilar tuta efter oss när de passerar, men jag har bara burk i fokus. Plötslig snavar jag på en sten och gör en snygg vurpa som får min GoPro kamera att flyga. Filmade detta men i krachen så hoppade minneskortet ur, filen blev korrupt och det blev dessvärre inget filmat från detta äventyr :-(.

Jonatan med huvudet i grottan…

Terrängen var mycket tuff, inte så mkt uppför o nedför utan mer vått och stenigt och snårigt. Allt ifrån fotbollsstora stenar till bumlingar, allt ifrån gles björkskog till tät granskog och allt ifrån fuktig mossa till knädjup sankmark…

Första andra o tredje möjligen fjärde burken var lätta och givna FTFer, men sen blev det värre, hur skulle vi gå nu? vilken väg har våra motståndare (läs fiender) valt? Plötsligt ändras terrängen och vi kommer ut i träskmark som på sina håll är så djup att inte stövlarna räcker till. Falkz och Co som har hakat på oss från parkerigen de har lågskor och viker av åt söder för att undvika vätan medan vi fortsätter åt norr. Plockar ytterligare en FTF och vänder sedan efter de andra. Lyckas på något sätt som jag inte förstår komma före Falkzgänget till nästa cache men de dyker upp medan vi signerar så de får vara med om FTFen. Nu vidare mot nästa som oxå den FTFas, men sedan händer något. Från öster kommer Team Växjö och Från Syd kommer Team swerker… vi inser att det inte kommer bli några fler FTFer idag. Med ens upphör tävlingsmänniskan och de som nyss var fiender är nu vänner. Lite överslagsräkning och vi får det till 7 FTFer totalt…

Motvikt…

I något lungare tempo kör vi vidare, loggar hela ”L” och hela ”P”.

Sedan är det obligatorisk samling vid baslägret där vi grillar och umgås. The Smokestoners hade ordnat med en fantastisk kycklingsallad som verkligen kom i rätt tid. Energinivån var nere på noll, nu gällde det att fylla på!

Det var oxå kul att träffa alla människor! Vissa hade jag aldrig träffat tidigare, andra har man bara sett på forumet och i loggböckerna, kul att få ett ansikte till alla Alias…

Det var oxå lite prisutdelning och sumering av dagens strapatser. (Vi fick delat första pris för flest FTFer) 😀

Pausen varade inte så länge, nu skulle vi dra vidare… Två bokstäver kvar att klara upp. Nu slog vi oss ihop med dels Team swerker och Team växjö. Vi var ett stort gäng som trampade fram genom skogen. Vi började med ”H” och finalen till just ”H” heter ”mitt i sjön” och ja den burken låg verkligen mitt i sjön.

Grill och mingel vid baslägret…

När vi kom fram var det ett gäng där som precis loggat den, vi lånade deras båt och snart var den loggad. Här blev det strapatser, Bumba drog på sig våtdräkten och fixade denna snabbt, vi andra som valde båten råkade ut för haveri då båten åkte på en gren och punkterades… Slutade med att Jonatan i Kollektivet lånade våtdräkt och återställde gömman…

Snart var även ”E” klar, trötta och slitna lämnade vi eventet…

Som sagt möra var vi, jag hade med mig tre T-shirtar som alla hade gått åt (genomsvettiga), även 3 par strumpor gick åt.

Typisk cachingparkering…

På vägen hem loggades ett antal burkar lite sporadiskt. Åt middag och samlade krafter på Rasta i Ödeshög. Där efter gav vi oss på den nya vandringstrailen i Ödeshög… Det räckte dock inte med denna utan det loggades nog 5-6-7 burkar till medan vi långsamt rullade hemåt.

Dagens lutade på 7 FTFer och 65 founds 🙂

Stort tack till The Smokestoner för eventet och Linsrille, Kollektivet som jag fick haka på hela dagen. Samt alla ni andra som gjorde dagen till en fantastisk tävling 😉

Kul att träffa er alla och välkomna på mitt eget event CC12 den 2-3 juni i Bottnaryd…


5 responses to “Mörbultad

  • The Smokestoner

    Det kostar att ligga på topp!!!

    Tack för att Ni kom! Vi får försöka komma på ditt event.

    Man vet aldrig vad som händer…

  • Thirre

    Läser och ler 🙂

  • App-mannen

    Smokestoners är överskattade. Jag har tjatat och tjatat om att han ska skaffa någon app så att man slipper allt med internet och loggning och sånt. Men han tjatar bara om att han inte har någon app. En SERIÖS event-fixare fixar en app. DET har jag lärt mig.

    • linsrille

      spam eller hjärn-rap?

      Det var en grym dag för övrigt.. Lite stel när jag gick upp dan efter men det släppte snabbt. Man har ju varit på event förr 🙂

  • falkz

    Är oxå plågad efter ftf jakten har knappt någon hud kvar på mina hälar och vader/knän smärtar fortfarande.. skönt att vara ledig så man kan inte viloläge i soffan och slippa halta fram…

Lämna en kommentar